-memorable moment-

Monday, September 13, 2010

HARI RAYA AIDILFITRI YANG INDAH.

     Alhamdulillah. Hari ini merupakan hari ke-empat umat Islam menyambut Hari Raya Aidilfitri. Pelbagai kisah, ragam dan drama yang dapat kusaksikan. Aku dan keluarga, Alhamdulillah. Kesemuanya baik-baik belaka kecuali adikku yang sorang ni. Husnina. Hmmm. Macam-macam hal bila nak membesar ke alam remaja ni. Orang tua-tua kata, budak-budak remaja kalau dia kata dia nak, walaupun kita dah larang.. DIA TETAP DEGIL. Nina.. Nina.. Akak hanya mampu back up kamu bila akak perlu.

Nina, nama singkatan adik perempuan aku yang sorang ni. Entahlah. Apa kena dengan dia yang boleh membuatkan dia terlalu berani untuk bawak scooter milik Abah Tok keliling taman, semalam. Tak sampai 5 minit, aku dengar berita dia kemalangan dengan Toyota Hilux. Aku hanya mampu beristighfar dan memohon supaya tiada apa teruk terjadi kepadanya. Hanya Allah SWT sahaja yang tahu perasaan aku ketika itu. Waktu tu, hampir pukul 3 petang..di rumah Mak tok (Batu Pahat). Datang sepupu ku, Farah.. terkocoh-kocoh masuk ke dalam rumah untuk memberitahu kemalangan yang berlaku ke atas Nina. nasib baik ketika itu, aku masih tidak terlena dengan kekenyangan Hari Raya. Yang lain masih enak dibuai mimpi pukul 3 petang. Akulah orang pertama yang tahu tentang kejadian itu. Panik juga aku dibuatnya. Aku mengambil semangat untuk mengejut mak, dan kedua abangku. Abah.. Aku biarkan dahulu. Takut-takut, naik ngamuk Abah..teruk Nina dikerjakan nanti (hati ku berbisik). Farah membawa aku, Mak dan kedua abang ku ke tempat kejadian (lat dua buah lorong di sebelah rumah Mak tok). Nasib baik tak jauh, kami gagahkan juga.
sesampai sahaja kami di sana, keadaan tidak lah seteruk yang di sangkakan. Alhamdulillah, Nina hanya kemalangan kecil. Cuma Lampu dan bumper Hilux pecah dan sedikit bercalar. Begitu juga dengan scooter kesayangan Abah Tok. nasib baik semuanya hanya kemalangan kecil. nak rezeki juga si pemilik Toyota Hilux tidak langsung berkira dan masih boleh bertoleransi. Kedua abangku yang bertanggungjawab ke atas semua kerosakan yang dilakukan Nina. Aku bersyukur kerana mempunyai dua orang abang yang sangat-sangat bertanggungjawab. Geram juga Mak dan Abah terhadap Nina. begitu juga kedua abangku. Terlepas juga beberapa pukulan terhadap Nina, sebagai pengajaran. Namun, aku sebagai kakak.. tidak mampu  melihat adikku dipukul. Bagaimana pun, aku akur. Ini adalah pengajaran yang terbaik buatnya. Terkoyak isi di jari manisnya dan bengkak di pipinya aku rasa sudah cukup untuk sentiasa mengingatkannya untuk tidak mengulangi kesilapan yang sama. Aku harap dan berdoa supaya dia berubah. InsyaAllah..

apa yang terjadi, pasti ada hikmahnya.

Nina, JANGAN BUAT LAGI! Ingat. Akak taknak back up lagi kalau Nina buat hal.

:) Jaga diri, si gemok! hehehe.

No comments:

Post a Comment