-memorable moment-

Wednesday, October 27, 2010

Telahan Rasa

      Meremang satu badan dengan telahan perasaan yang baru sahaja aku cuba hindarkan. Macam-macam yang kabur untuk aku gambarkan makin jelas di visualkan. Satu-per-satu episod kisah ini melangkau kalbu rindu. Ruang masa yang dipenuhi dengan sesi ta'aruf dalam mengenal diri, keluarga dan keinginan yang membawa kepada masa depan. Mata pena yang basah lagi lebat dengan air mata kebahagiaan yang merupakan dugaan dan cubaan dari Yang Maha Esa aku ingatkan. Selama mana pun yang diambil untuk menelusuri kotak hati masing-masing, aku biarkan. Sungguh begitu hasrat hati aku mula menapak menuju ke gerbang tamu ruang hati kamu. Bahagianya diriku andai kau tahu. Alhamdulillah. KEREDHAAN bertamu dalam hati yang IKHLAS, dan Allah SWT permudahkan jalan dan setiap urusan. Susah untukku temui Ikhlas yang sebenar sehingga terjadinya HARI ITU. 

      Senyuman yang mendalam membawa penghormatan terbuai diri seperti dilayan bidadari. Setiap keadaan dan situasi dapat dinikmati dan aku muatkan dalam hati di benak sanubari. Diminta agar ianya kekal abadi. Tersenyum dalam kepenatan adalah kepuasan menjalani bait-bait kehidupan yang makin samar pandangan. Saat yang tidak dapat aku garapkan. Aku jamah satu persatu perlahan-lahan sekuat daya ingatan dengan penuh KESYUKURAN. Mahu meneruskan atau berundur dahulu. Seperti sudah cukup buat masa ini tikanya aku berjalan dengan bahagia di sisi. Tidak lagi selepas ini. Andai kau tahu aku ingin meninggalkanmu, menyesalku kerana tidak berbuat sesuatu. Walaupun aku tahu kau sendiri TIDAK AKAN PERNAH KECEWA dengan sesebuah perhubungan seperti yang kau akui. Aku nekad kali ini. Berjanji dalam diri. Bukan luka yang aku cari. Akan tetapi untuk kau mengerti dan menghargai perasaan ini walau secebis kenangan tidak kau hargai. Jika kuatnya masih dikedap padu, akan ku lari laju menuju pekan perasaanku. Mana tidaknya, janji yang ku pegang. Prinsip yang ditanam (Mak dengan adat, Abah dengan pendapat.) Mana mungkin aku menidakkan. Aku perempuan. Ukuran maruah adalah keutamaan. Cukup sekali aku memberi. Tidak bermakna kau memiliki. Andai kau rasai, kau akan mengerti kerana kau mendengar dengan MATA HATI. 
      

No comments:

Post a Comment