-memorable moment-

Monday, September 20, 2010

HARLEQUINE, dengarkan..

KITA SELALU MACAM NI.
               
              Kita selalu macam tu. Bila depan mata, tak nampak berharga, bila dah tiada..sebuk mencari. Sewaktu bersama, macam tak ada apa-apa yang istimewa, setelah pergi jauh baru terasa berharganya dia.
Sewaktu kita terkeluar dari senarai, setelah tidak tercalon untuk sesuatu, semasa boleh tertawa bersama selalu bermasam muka, setelah pergi ingin sekali berkongsi cerita. 
             Kita memang selalu macam tu. Jarang menghargai apa yang dimiliki akan tetapi, selalu terbelau oleh apa di tangan orang. Tak salah mencemburi sebab itu naluri semulajadi dan ada nilai motivasi, tetapi jika CEMBURU menyebabkan kita bertindak gila, tentu tidak sesuai untuk dibanggakan oleh diri. Bukan kita sahaja yang macam tu, ramai lagi manusia pun sama. Sewaktu bersama, asyik hendak berpisah. Setelah terpisah, baru tahu makna RINDU. Sewaktu dalam genggaman, tidak mahu dihargai. Setelah terlepas, baru tahu NILAINYA TINGGI. 
            Ketika boleh berjalan-jalan menghirup udara segar, tidak mahu melakukannya. Lebih suka tidur dan bermalas-malas di hadapan televisyen, tatkala telah hilang nikmat berjalan, baru sibuk nak melihat alam. Kalau boleh membina cerita, ambillah masa untuk mendengar juga. Hargai bila BERDUA. SAYANGI bila bersama. MAAFAKAN bila terluka. INGATI bila sunyi. Selalulah bertenang. Hasilnya, SELESA dan BAHAGIA.   
             Kita memang selalu menyesali yang telah berlalu. Ketika bersama-sama terasa beban, tetapi bila tiada beban, terasa semakin berat. Kesempatan untuk BERSAMA selalunya tidak lama. Ketika kesempatan itu terbuka, sepatutnya di NIKMATI dan di PELIHARA. Tidak perlu bersusah payah untuk memberhentikannya, sebab tiba masanya ia akan berhenti dengan sendiri. 
Tidak perlu 'membunuh' dia yang kurang menyenangkan. Tiba masanya DIA akan PERGI jua. Tiada siapa boleh hidup bersama selama-lamanya. Tiba masa dan ketikanya, masing-masing akan melangkah PERGI.
             Memang kita selalu macam tu. Selalu nampak terang di seberang sungai sedangkan di sebelah sini, tidak kurang. Bila kita sampai ke sana, baru tahu yang terang itu bukan semestinya meriah dan menyenangkan, kadang-kadang CAHAYA itu memanglah terang-benderang. Tapi, tidak semestinya ia membahagiakan. Selalulah katakan begini, TIADA YANG PALING INDAH DALAM HIDUP SELAIN BERSAUDARA DENGANMU, TIADA YANG LEBIH SAKIT SELAIN BERPISAH DENGANMU, TIADA YANG LEBIH MANIS BILA ADA KENANGAN BERSAMAMU, namun ADA YANG TERBAIK DALAM MEMORI HIDUPKU KERANA ADA KEBAIKAN DAN PENGORBANANMU. 
               Kena anggap setiap yang ditempuh adalah suatu kenangan untuk iktibar. Setiap yang dikenali sebagai TEMAN SEJALAN menuju titik akhir. Yang diambil untuk hidup bersama sebagai teman membina persiapan di sini, untuk dipetik hasilnya 'di sana nanti'. Setiap yang dimiliki adalah berharga dan perlu dipelihara. Jika PERLU BERPISAH, kita berpisah dengan RELA.
Kita selalu macam tu. Maka, batasi langkah dan perhati bicara. Jangan sampai tersilap melangkah, usah sampai tersilap bicara. Tersilap langkah selalunya membawa masalah, tersilap bicara selalunya membawa duka. 
               Setiap kita hanya ada kesempatan yang sedikit untuk menghargai makna kehidupan yang sebenar. Berilah ruang itu dan hargailah kekosongan yang masih bersisa. 

-Perkongsian untukmu, Harlequine-
-Di petik dari novel hasil Dr. Tuah-



No comments:

Post a Comment