-memorable moment-

Monday, September 20, 2010

Pandangan atau Prinsip ?

Yang mana benarnya? Pandangan atau Prinsip. 
Setiap daripada kita pasti ada pandangan dan prinsip yang tersendiri. Begitu juga aku. Kenapa manusia mudah untuk memberikan pandangan tapi, susah untuk menerimanya? Itulah persoalan yang seringkali aku tanya. Selalu juga aku berhadapan dengan situasi sebegitu. Pandangan boleh mengubah prinsip. Begitu juga prinsip yang juga boleh mengubah pandangan. Macam mana tu?  Yang mana perlu di dahulukan? Prinsip atau Pandangan.
Aku memandang kepada dua perkara :
  • Prinsip
  • Pandangan
Kalau kita nak  bagi pandangan kenalah juga berpandukan pada prinsip. Kalau pandangan tanpa prinsip, di mana hala tuju atau objektif sebenar sasaran kita tu? Kalau orang tanya, kita jawab. Tapi, pernah tak sebelum kita jawab tu, kita fikir tentang prinsip yang dipegang kita? Manusia memang mudah untuk berkata-kata., suara lantang macam nak roboh dinding suarakan idea. Tapi, bila masa untuk laksana..Masing-masing, tuding-menuding suruh orang lain yang buat. Kononnya itu pandangan si polan dan aku ada prinsip untuk tak ikut si polan tu teruskan idea tersebut. Hissh. Bukan ke kau yang beria menyokong dan menokok tambah pendapat tatkala si polan bentangkan? Tapi, akhirnya? kau yang macam bangsat. Menoleh kebelakang dan meninggalkan tatkala si polan terkontang-kanting meneruskan perjuangan? Di mana pula prinsip kau yang satu itu? Manusia. Manusia. Nasib baik aku tidak berada di dalam golongan itu mahupun rakan-rakan ku. Bersyukur sangat. Hati aku berkata : 'kalau orang kata, pandangan mampu merosakkan prinsip. Tapi, kali ni aku pula nampak bahawa prinsip yang mampu menjatuhkan pandangan orang'. 

No comments:

Post a Comment